5 essentiële tips voor een goede weerstand

  • 22 november 2017

Het is weer die tijd van het jaar dat de bladeren van de bomen vallen, de wereld is gekleurd in de mooiste herfstkleuren en… dat griep en verkoudheid nét iets vaker om de hoek komt kijken. In deze koude maanden is het extra belangrijk om goed op je weerstand te letten. Maar hoe kan je de dans ontspringen en voorkomen dat ook jij die griep te pakken krijgt?

Tips voor een goede weerstand

Zorg dat je voldoende slaapt

Een goede nachtrust wordt vaak onderschat. Echter heeft voldoende slapen veel positieve effecten je weerstand. De nachtrust kan je lichaam gebruiken om te herstellen en weer vol energie voor de dag te komen. Als je gaat inleveren op die hersteltijd, zal je lichaam dus minder goed herstellen. Naast dat dit negatieve effecten heeft op o.a. spieropbouw, zal ook je weerstand achteruit gaan. Heb je moeite met voldoende slapen? Probeer dan iedere avond rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en minstens één uur van tevoren geen beeldschermen meer aan te hebben.

Ga lekker naar buiten en slik vitamine D bij

Frisse buitenlucht is essentieel voor een goede weerstand. Het is heerlijk om in de natuur te zijn, het heeft een ontspannend effect en de schone lucht is ook een weldaad voor je longen. Maar wist je dat zonlicht ook heel belangrijk is voor een goede weerstand? Wanneer je zonlicht op je huid krijgt, maakt jouw lichaam vitamine D aan en deze vitamine draagt bij aan een goede weerstand. Echter is er in Nederland één probleem: in de donkere maanden (oktober – maart) staat de zon zó laag, dat je eigenlijk alleen op het midden van de dag voldoende vitamine D aan kan maken uit zonlicht. In de zomermaanden bouw je een voorraad aan vitamine D op, maar deze voorraad is aan het einde van de wintermaanden vaak uitgeput. Het is slim om in de donkere maanden een vitamine D-supplement bij te slikken, zeker als je midden op de dag niet de mogelijkheid hebt om naar buiten te gaan.

Ga sporten of maak een lange wandeling!

Sporten en regelmatig bewegen zorgen verbetering en herstel van diverse lichaamsfuncties. Zo ventileren je longen beter, maar ook wordt je lichaam beter in het signaleren van ziekteverwekkers en het bestrijden hiervan. Daarnaast zorgt bewegen ervoor dat er veel feel good stofjes vrij komen. Misschien is het in de herfst- en wintermaanden wat lastiger om onder je dekentje op de bank vandaan te komen, maar hoeveel beter voelt het om neer te ploffen op de bank met een goede kop thee nadat je toch even lekker bent gaan sporten?

Zorg voor voldoende rust en ontspanning

Ook stress heeft een negatief effect op je weerstand. Stress heeft niet enkel een mentaal effect, het heeft ook zijn invloed op je lichamelijk functioneren. Zo wordt je hartslag hoger en je ademhaling sneller. Tijdens een stressperiode staat je lichaam in de ‘actiestand’ en kan je lichaam niet goed herstellen. Herstelprocessen worden pas aangezet wanneer je lichaam weer kan ontspannen. Zorg dus voor voldoende ontspanning in je leven, dit is prettig voor lichaam en geest!

Eet voldoende groenten en fruit

Misschien wel de allerbelangrijkste in dit rijtje: eet voldoende groenten en fruit. Hierbij is de 250 gram groenten en 2 stuks fruit die het Voedingscentrum aanraadt eigenlijk de ondergrens. Vooral voor groenten geldt: hoe meer, hoe beter! Iedere groente bevat een pakketje aan micronutriënten, dit zijn vitamines, mineralen en andere gezonde stofjes. Deze micronutriënten kan je ook wel zien als ‘de smeerolie’ van je lichaam. Al die stofjes zorgen ervoor dat jouw lichaam optimaal kan functioneren. En iedere groente en ieder stuk fruit bevat weer een uniek pakketje van die micronutriënten. Daarom is het zo belangrijk om te variëren met groenten!

Vind je het lastig om voldoende groenten en fruit binnen te krijgen? Zorg dan dat je altijd een JUIZ~S binnen handbereik hebt. Deze cold pressed juices bevatten de micronutriënten van een enorme hoeveelheid groenten in één flesje, dit kan je in de herfst- en wintermaanden net die extra extra boost geven voor je weerstand.