Goede voornemens? Begin vandaag!

  • 6 december 2017

December is aangebroken; de maand dat de sportscholen bijna leeg zijn, de maand van Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw. Tijdens deze maand zal je vast niet de enige zijn die denkt ‘dat het nu allemaal even niet uitmaakt’. Herken je dat? Vertel jij jezelf ook dat je op 1 januari start met je goede voornemens? Je lichaam heeft er veel meer aan als je gaat voor het vinden van jouw gezonde leefstijl!

Dieet of gezonde leefstijl?

Ga je voor een dieet of ga je voor een gezonde leefstijl? Een dieet is vaak zo extreem dat het nooit een leefstijl kan worden. Het resultaat hiervan is dus maar tijdelijk. Na het volgen van zo’n dieet grijpen mensen vrijwel altijd weer terug naar hun oude gewoontes en juist die oude gewoontes zorgen ervoor dat alle behaalde resultaten weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Een gezonde leefstijl hoort niet te voelen als een ‘moetje’, maar zou perfect bij je moeten passen. Natuurlijk zal je uitdagingen tegenkomen, maar over het algemeen voelt het goed om gezond te leven en gaat het je allemaal vrij makkelijk af. Een gezonde leefstijl is een kwestie van steeds meer gezonde gewoontes creëren en die inbouwen in je dagelijkse leven. Hiermee boek je veel meer resultaat op de lange termijn.

Vijf kilo aankomen in een jaar tijd

Wist je dat je op jaarbasis 5 kilo kan aankomen als je iedere dag slechts 100 kcal. boven je energiebehoefte eet? Dit betekent dus ook dat je op jaarbasis 5 kilo kan afvallen als je dagelijks slechts 100 kcal. onder jouw energiebehoefte eet. En 100 kcal. is net zo weinig als 3,5 blokjes chocolade, 15 frietjes of een half blikje cola. Dit voorbeeld illustreert wel dat je veel beter kleine, gezonde aanpassingen kan doen in je huidige leefstijl dan te gaan voor een fanatieke ‘goede voornemens start’ aan het begin van het nieuwe jaar.

Dus waarom niet nu al beginnen?

Natuurlijk is december een maand met diverse feestdagen waar eten een belangrijke rol in speelt, maar tussen die feestdagen door zijn er nog veel meer dagen deze maand. Dagen waarop jij iedere dag iets goeds kan doen voor jouw lichaam!

Wil je daarmee aan de slag? Gebruik dan deze checklist als leidraad om bewuste stappen te nemen naar jouw gezonde leefstijl:

  • Probeer eens een andere sport, eentje die je écht leuk lijkt. Een leuke sport wordt geen ‘ik moet weer en ik heb geen zin’, maar een ‘yes, ik mag weer!’. Probeer hierbij out-of-the-box te denken; er heel veel sporten die niet worden aangeboden in de sportschool, maar wel heel leuk zijn om te doen.
  • Duik de kookboeken in en zorg dat alle succesrecepten niet weer in de boekenkast verdwijnen, maar voeg ze toe aan je wekelijkse maaltijden.
  • Gebruik vanaf een uur voordat je gaat slapen geen beeldschermen meer. Dit zal je nachtrust verbeteren en als je goed uitgerust bent, is het maken van gezonde keuzes een stuk makkelijker.
  • Stop een JUIZ~S in je tas. Gezondheid zit ‘m niet alleen in calorieën, vitamines en mineralen zijn minstens zo belangrijk. Met een dagelijkse liquid salad krijg je die veel makkelijker binnen en het is nog lekker ook!
  • Zorg dat je je niet alleen op sporten focust, maar sta ook gedurende de (werk)dag regelmatig op voor een kleine wandeling. Deze actieve pauzes zijn minstens zo belangrijk als sporten.

Alle bovengenoemde punten zijn relatief kleine veranderingen die op jaarbasis heel veel verschil maken. Je hoeft dus niet je hele leven om te gooien om gezond te leven. Dit is iets waar je vandaag al mee kan beginnen, want het hoeft niet moeilijk te zijn. Neem je huidige leefstijl eens kritisch onder de loep en kijk of je één van bovengenoemde punten vandaag al kan toepassen. Begin met één stap en zodra dat normaal gaat voelen, neem je weer een volgende stap. Laat die goede voornemens zitten en begin vandaag!

Iedere kleine stap in de juiste richting telt. Wacht niet tot 1 januari, maar start nu.