Deze site maakt gebruik van analytische cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren door middel van geanonimiseerde gegevens die verzamelt worden via Google Analytics. Hebben wij jouw toestemming voor het plaatsen van extra tracking cookies die zijn toegelicht in onze privacy policy.

Hoe blijf je rustig in de drukte van het nieuwe jaar? | JUIZ~S
Gratis bezorgd door heel NL
Zelf bezorgdatum kiezen
70% Groente in een flesje
100% Troeploos

Hoe blijf je rustig in de drukte van het nieuwe jaar?

 In Blog

De feestdagen zijn inmiddels lang en breed voorbij en iedereen heeft zich weer in de drukte van alledag gestort. De to do-lijstjes groeien en tijd om even rustig te gaan lunchen tussen het werk door is er niet meer bij. Iedereen lijkt weer in de tiende versnelling te staan en dit gaat gepaard met vermoeidheid en onrust. Hoe is het mogelijk om rustig te blijven in de drukte van het nieuwe jaar?

Rustig voelen? Het begint bij een goede nachtrust.

Hoe makkelijk deze stap ook lijkt, je bent lang niet de enige die het lastig vindt om ’s avonds op tijd te gaan slapen. Na een drukke werkdag op een koude en donkere winteravond, is er bijna niets fijner dan met een goede kop thee op de bank te belanden en een avondje te Netflixen. Voor je het weet is het na twaalven en heb je wéér een korte nacht te pakken.

Hoe meer slaaptekort je opbouwt, hoe moeilijker het wordt om overdag rustig te blijven wanneer je wordt opgeslokt door de drukte van alledag. Als je uitgerust bent, kan je rustiger nadenken, heb je een betere concentratie en ben je stressbestendiger. Hoe fijn het ook is om ’s avonds series te binge watchen, het gaat je niet helpen om je energiek en fit te voelen.

Wees een beetje streng voor jezelf en zet ’s avonds een alarm. Als je alarm afgaat, is het tijd om je klaar te gaan maken om te gaan slapen. Zorg ervoor dat de wekker minimaal één uur voordat je gaat slapen afgaat. Tijdens dit uur kan je lichaam even tot rust komen en kan jij jezelf klaarmaken om te gaan slapen. Probeer iedere avond ongeveer rond dezelfde tijd te gaan slapen en rond dezelfde tijd weer op te staan. Op deze manier val je een stuk rustiger in slaap en wordt de kwaliteit van je nachtrust ook beter.

Probeer eens te mediteren

Als je dit nog nooit geprobeerd hebt, klinkt meditatie misschien als iets zweverigs, maar als je jezelf hier meer in gaat verdiepen valt dit eigenlijk best wel mee. Daarnaast brengt het veel bewezen gezondheidseffecten met zich mee. Rustiger kunnen blijven in stressvolle, drukke situaties is daar één van. Wanneer je net begint met meditatie, zal je de effecten vooral tijdens en direct na de meditatie merken, maar op de lange termijn veranderen er structuren in je hersenen en wordt je steeds beter in rustig blijven bij stressvolle situaties. Je leert beter om te gaan met heftige emoties en meditatie helpt je ook om minder te blijven hangen in piekeren. Daarnaast heeft het een positief effect op je immuunsysteem en kan het de bloeddruk verlagen. Kortom, meditatie brengt veel positieve effecten met zich mee. Maar hoe begin je met mediteren?

Wanneer je nog onbekend bent met meditatie, weet je waarschijnlijk niet waar en hoe je moet beginnen. Wat je eigenlijk doet als je mediteert, is uit de stroom van gedachten stappen en door het gebruik van o.a. je ademhaling een moment van rust en stilte te creëren. Je laat eigenlijk alles wat er om je heen gebeurt even voor wat het is. Dit brengt een bepaalde kalmte met zich mee.

Meditatie is wel iets wat je moet oefenen. De eerste keer zal je hier misschien minder effect van merken dan wanneer je al meer ervaring hebt met meditatie. Gelukkig zijn er tegenwoordig diverse apps die je kunnen helpen om te leren mediteren. Deze apps bevatten geleide meditaties. Alles wat je moet doen is luisteren naar de stem van de meditatie en de rest wijst voor zich. Fijne apps om kennis te maken met meditatie zijn Buddhify, Headspace en Stop, Breathe & Think.

Meditatie kan eigenlijk op ieder moment van de dag. Voor het slapen gaan helpt het je om rustiger in te slapen, bij het wakker worden kan het je helpen om met een rustig en positief gevoel de dag te starten en in een stressvolle situatie kan het je helpen om kalmte te voelen. Wil je weten of meditatie ook voor jou werkt? Probeer het eens en ontdek wat meditatie voor jou kan betekenen.

Recente blogs
Comments
pingbacks / trackbacks

Laat een reactie achter

0
goede voornemensvegan breakfast bowl