Hoe ontsnap je aan het drukke leven?

  • 7 februari 2018

“Hoe gaat het met je?”, “Ja druk, maar verder wel goed.”

Herken je dit? Voel je ook dat je af en toe flink in beslag genomen wordt door het drukke leven? We leven in een tijd waarin er een continue informatiestroom op ons wordt afgevuurd via onder andere social media en e-mail. Daarnaast wordt het drukke leven gezien als de norm. Iedereen heeft het druk, dus waarom zou je je druk maken om jouw eigen drukke leven? Dat is toch normaal?

Gebrek aan focus

Niets is minder waar. Als je kijkt naar de evolutie van de mens en hoe onze hersenen werken, zijn wij eigenlijk helemaal niet gemaakt op de enorme informatiestroom van tegenwoordig. Daarnaast werken social media als een soort drug. Iedere keer dat jij de ‘beloning’ krijgt in de vorm van een nieuwe like of reactie, wordt het beloningscentrum in jouw brein geactiveerd en dit geeft een goed gevoel. Ondertussen krijgen steeds meer mensen moeite met het houden van focus. Sterker nog, het is zelfs zo dat het meeste geld in de business tegenwoordig niet verloren gaat aan ziekteverzuim, maar aan het onvermogen van werknemers om zich langere tijd te focussen. De oorzaak? Juist. E-mail en social media.

Grijp de controle over je leven terug

De enige manier om te ontkomen aan die rush van het drukke leven en het gebrek aan focus is door zelf bewust het heft in eigen handen te nemen en de controle terug te pakken over je leven. Dit is niet makkelijk, maar er zijn wel slimme trucks die jou hierbij kunnen helpen. Echter is focus wel iets wat je moet trainen, in het begin zal je merken dat het soms knap lastig is om niet wéér door je newsfeed op Facebook te scrollen. Maar wil je minder stress en drukte in je leven? Dan is het aanpakken van jouw telefoongebruik wel een belangrijk punt bij het vinden van meer rust en ontspanning.

Herpak je focus

Wist je dat je idealiter ongeveer 50 minuten achter elkaar full focus kan werken? Heb je een grote taak af te maken voor je werk? Zorg dan dat alle stoorzenders uitgeschakeld zijn. Dit begint dus bij de grootste stoorzender: je telefoon. Ook is het belangrijk om je bureaubladmeldingen op je laptop voor die 50 minuten uit te schakelen en geen twintig tabs open te hebben staan. Zet je schouders eronder en get your shit done. Na die 50 minuten focus, kan je het beste even iets anders gaan doen voor ongeveer 10 minuten. Hierbij is het belangrijk om te kiezen voor een praktische taak (even een boodschap doen, even naar het kopieerapparaat lopen) om vervolgens weer over te schakelen naar de ‘focus modus’. Heb jij dit al eens geprobeerd?

Gebruik social media alleen op vaste tijden

Om te zorgen dat je je minder druk voelt, of het gevoel hebt om dingen mis te lopen, is het belangrijk om te beginnen met het verminderen van die informatiestroom. De eerste stap is het uitzetten van je meldingen. Die meldingen zie je wel als je de betreffende app opent en als mensen je écht nodig hebben, kunnen ze je altijd ouderwets bellen.

Vervolgens is het belangrijk om social media te beperken tot vaste tijden. De informatiestroom houdt nooit op, dus de enige manier om hier invloed op te hebben is door zelf het heft in handen te nemen. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je alleen ’s avonds na het avondeten een uurtje mag kijken en eventueel ’s ochtends na je ontbijt. Dit laatste raden we trouwens niet aan, omdat een rustige start van de dag je helpt om met meer ontspanning en kalmte de dag tegemoet te gaan.

Mediteer

Meditatie kan je helpen om beter te focussen tijdens je werkzaamheden op de dag, maar het helpt je ook om rust te vinden in jezelf. Meditatie houdt in dat je even niets doet. Hierbij kan je focussen op je ademhaling, voel hoe je inademt en weer uitademt. Ook kan je een geleide meditatie gebruiken, goede apps hiervoor zijn Buddhify (betaald) en Insight Timer (gratis). Door te mediteren voel je beter wat er gaande is in je hoofd en hoe je je voelt. Daarnaast helpt het je om minder snel gestresst te raken in stressvolle situatie, dit effect is wel iets wat je pas ontwikkelt na een langere periode structureel mediteren. Wist je dat er als je regelmatig mediteert daadwerkelijk veranderingen zichtbaar zijn in de structuren in je hersenen?

Voor het slapengaan

Zorg dat je minimaal een uur (maar liever twee uur!) voor het slapengaan geen telefoon meer gebruikt. Niet alleen houdt alle informatie die je voorbij ziet komen je hersenen actief, het felle licht van je telefoonscherm zorgt er ook nog eens voor dat je niet moe wordt. Dit geldt trouwens ook voor televisieschermen en laptops. Probeer een ritueel te ontwikkelen voor het slapengaan waarbij je geen beeldschermen nodig hebt. Pak er bijvoorbeeld weer eens een ouderwets boek bij of gebruik het uur voor het slapengaan voor een meditatie en een warme douche. Je zal merken dat je rustiger inslaapt en dat je nachtrust ook zal verbeteren. En als je ’s ochtends uitgerust wakker wordt, ben je tijdens de dag weer minder vatbaar voor stress. What comes around, goes around. Het is aan jou om die cirkel van het drukke leven te doorbreken.