JUIZ~S Introduceert: de 70/30 regel

  • 10 maart 2016

Ja, je leest het goed: de 70/30 regel. Huh??, het was toch 80/20, 80% gezond leven en 20% genieten en af en toe wat minder gezonds nemen? Ja, die regel bestaat ook en daar staan we ook helemaal achter. Daar doelen we  ook niet op als we het over de 70/30 regel hebben. Met de 70/30 regel doelen we op minimaal 70% groente en 30% fruit. Zo zijn al onze liquid salads opgebouwd. Daarnaast is het onze tip voor iedereen die zelf smoothies maakt of slowjuices in een winkel koopt.

Schermafbeelding 2016-03-10 om 12.56.57
Etiketten lezen: een vak apart

‘A healthy outside starts from the inside’. Één van de slogans van ons, waar we 100% achterstaan. Onze missie is je op een leuke manier te helpen net iets gezonder te leven, zonder dat het teveel moeite kost. Vandaar deze mini cursus etiket lezen. Want juist omdat healthy een trend van nu is, proberen er veel mensen een graantje van mee te pikken en komen er allerlei producten op de markt die gezond lijken, maar helemaal niet zo gezond zijn. Omdat sapjes maken nu eenmaal ons ding is; richten we ons daar even op. Echter je kan deze richtlijnen voor etiket lezen ook voor andere producten gebruiken:

1) Green must be really green.

Wat bedoelen we daarmee? We bedoelen dat het hoofdingrediënt groente moet zijn; het liefst in een 70-30% verhouding dus. Hoe kan je dat checken?: het eerste ingrediënt wat in de ingrediënten lijst staat moet een groentesoort zijn. Alleen dan is het hoofd bestanddeel van het sapje daadwerkelijk een groente. Dit zijn verplichte regels uit de voedingswaarden wet. Staat daar appel; dan drink je dus eigenlijk appelsap met een beetje groente, ipv groentesap met een beetje appel. En laat je niet gek maken door de kleur, een appelsap met 10 blaadjes spinazie ziet er nog steeds groen uit!

2) Be careful: fruit is sweeter than you think.

Fruit bevat vitamines, dat klopt maar ook vrij veel fruit suikers. Wist je dat een glas jus d’orange meer suiker bevat dan een glas cola? Dus als je elke dag je dag begint met een smoothie van banaan, verse ananas, 1 handje spinazie en wat jus d’orange om het te blenden, heb je al een behoorlijke piek in je suikerspiegel te pakken. Dus ook voor zelf blenden geldt: gebruik lekker veel groente en liever geen appelsap of jus d’orange om alles door elkaar te mengen. Water uit de kraan levert je een stuk minder suikers in je smoothie op.

Schermafbeelding 2016-03-10 om 12.57.28
Schermafbeelding 2016-03-10 om 12.56.27

3) Shake and Awake!

Het ziet er misschien minder mooi uit, maar super vers sap scheidt zich zelf. Denk maar aan een vers geperst glas jus d’orange dat je wat langer laat staan. De onderkant kleurt oranje, bovenin lijkt het haast water. Koop je een sapje dat niet scheidt, dan zijn er conserveringsmiddelen of andere soorten troep toegevoegd om het sap te binden. Het kan ook gepasteuriseerd zijn. Bij pasteurisatie wordt het sap verhit en dat is eigenlijk heel zonde want op die manier ben je eigenlijk bijna alle vitamines al verloren. Koop je een sapje waar mango(pulp), banaan of avocado inzit? Dan weet je eigenlijk al 100% zeker dat deze sapjes niet met een slowjuicer zijn gemaakt. Deze ingrediënten kunnen namelijk niet met een slowjuicer geperst worden. Sowieso is echte groente altijd beter dan pulp, go for the real thing!