SUGAR CRAVINGS & JE IMMUUNSYSTEEM

  • 9 mei 2016

Herken je dit? Je hebt net goed geluncht met een rijk gevulde salade of 2-4 flink belegde boterhammen en je hebt meteen al weer trek in iets zoets. En nog geen twee uur later is dat alweer het geval. En twee uur later weer. En zo gaat het zo’n beetje de hele dag en avond door. Hoe komt dat toch?

Suikerverslaving? Yep, goed gedacht alleen er is meer aan de hand. Want waarom zegt geen klein stemmetje in je lichaam: Enough, genoeg zoete troep naar binnen. Waar ligt dat toch aan? In deze blog ga ik je wat meer uitleg geven over het waarom van je suiker verslaving, waardoor deze gedreven wordt (nee, de schuld ligt niet alleen bij de producenten van suikerrijke voeding) en wat je er tegen kan doen.

Schermafbeelding 2016-05-08 om 17.54.22

Waarom hebben we suiker nodig?

Suiker, of glucose wordt door drie onderdelen van je lichaam gebruikt:

  • Je hersenen;
  • Je spieren;
  • Je immuunsysteem.

Koolhydraten (suikers) is zo langzamerhand een vies woord aan het worden maar vergeet niet dat glycogeen – de energie die omgezet is uit glucose, suikers/ koolhydraten dus, de belangrijkste energiebron is voor je hersenen. Je hersenen hebben dus suikers nodig om goed te functioneren. Wel is het zo dat we in de Westerse cultuur over het algemeen veel meer koolhydraten eten dan nodig is. In principe kan je al een heel groot gedeelte van je koolhydraten inname uit groente en fruit halen, één koolhydratenbron daarnaast in de vorm van brood, pasta of rijst (het liefst in een complexe variant) is voor de meeste mensen die relatief weinig bewegen en een zittend beroep hebben al voldoende.

Het ligt weer wat anders als je een zeer actief beroep hebt of als je veel sport. Je spieren hebben namelijk ook glycogeen nodig. Daarom hebben profsporters meer koolhydraten per dag nodig dan een gemiddeld iemand. Glycogeen wordt op twee plekken in je lichaam opgeslagen: in je spieren en in je lever. Je hersenen hebben echter altijd voorrang op je spieren op de beschikbare hoeveelheid glycogeen. Je spieren kunnen tenslotte nog een tweede energie bron aanspreken: energie vrijgemaakt uit opgeslagen vet (en dat vinden wij natuurlijk super interessant). Wil je dus meer vet verbranden dan zal je dus minder koolhydraten moeten eten dan dat je nodig hebt, zodat je glycogeen voorraad opraakt en je lichaam over gaat op vetverbranding. Er zit wel een gemeen addertje onder het gras: energie uit vetcellen halen is voor je lichaam een veel moeilijker proces dan energie uit glycogeen halen. En je lichaam is net zo als de meesten van ons een beetje lui en loves the easy way: zodra je iets van koolhydraten eet, switch je lichaam meteen weer terug op suikerverbranding. Vet verbranden en suiker verbranden kan je lichaam nu eenmaal niet tegelijkertijd.

Er is één grote stoorzender in dit verhaal en dat is je immuun systeem. Ook je immuun systeem gebruikt als het aangevallen wordt, en in gang gezet moet worden, glycogeen als energie bron. Je immuun systeem is the Big Boss over je spieren en zelfs je hersenen. Als je immuun systeem glycogeen nodig heeft, overruled het je spieren én je hersenen. Zelfs zo sterk dat het impulses vanuit je hersenen die jou moeten vertellen dat je genoeg koolhydraten hebt gegeten compleet de mond snoert. Daarom heb jij die continue drang naar suikers. En wil je meer en meer. Want je immuun systeem heeft het nodig om kleine ontstekingen (ook wel inflammaties genoemd) in toom te houden.

En hier heb je gelijk je antwoord voor de reden als je vaak last hebt van sugar cravings: 9 van de 10 keer heb je last van kleine inflammaties in je lichaam. 99% komen die in de meest gevoelige orgaan groep voor ontstekingen voor: je darmen. Hier merk je in principe weinig van behalve dat je misschien na het eten last hebt van een opgeblazen buik en soms last hebt van andere verteringsproblemen. Maar ondertussen is je immuun systeem hard aan het werk om de inflammaties in het gareel te houden en schreeuwt het continue om suiker.

Wil je van je sugar cravings afraken? Geef je lichaam eens de gelegenheid om zich te resetten en kleine inflammaties op te ruimen. Dit kan je doen door middel van een detox. Bij een detox geef je je verteringsorganen rust en kunnen ze zich richten op het opruimen van troep die zich inmiddels in je lichaam opgehoopt heeft. Ontgiften is namelijk een secundair proces van je verteringsorganen. Secundair, dus dat betekent dat ze er pas aan toe komen als ze niet te druk bezig zijn met hun belangrijkste taak: het verteren van je eten. En dit is dus ook de reden waarom mensen een blijvend gewichtsverlies kunnen ervaren na het doen van een detox: kleine inflammaties worden opgeruimd waardoor je schreeuw om suiker omlaag zult gaan. Minder behoefte aan suiker draagt weer bij aan een negatieve energie balans (je krijgt minder energie binnen dan dat je nodig hebt) en omdat je hersenen en spieren toch energie nodig hebben ga je vetreserves aanspreken. Het resultaat: je valt af. Wil je ook wel eens je lichaam een reset gunnen en een detox doen? Kijk voor meer informatie op www.juizs.nl/detox-sapkuur/ We hebben de hele maand mei een super aanbieding: bestel een vijfdaagse JUIZ~S All Day of JUIZ~S Till Dinner en krijg met kortingscode #fivedays 20% korting!

Heb je nog vragen? Stuur een mailtje naar info@juizs.nl