Deze site maakt gebruik van analytische cookies om jouw ervaring op onze website te verbeteren door middel van geanonimiseerde gegevens die verzamelt worden via Google Analytics. Hebben wij jouw toestemming voor het plaatsen van extra tracking cookies die zijn toegelicht in onze privacy policy.

Waarom is groentesap gezonder dan vruchtensap? | JUIZ~S
Gratis bezorgd door heel NL
Zelf bezorgdatum kiezen
70% Groente in een flesje
100% Troeploos

Waarom is groentesap gezonder dan vruchtensap?

 In Blog

Misschien heb je je wel eens afgevraagd waarom de sapkuren van JUIZ~S voor minimaal 70% uit groentesap bestaat en we matig zijn met het toevoegen van fruit aan onze juices. Hier hebben we duidelijk een reden voor en we vinden het belangrijk dat ook jij weet hoe het zit.

Het hele pakketje

Als je een stuk fruit of een stuk groente eet, dan krijg je het gehele pakketje binnen. Bij fruit bestaat dit pakketje uit vocht, vezels, vele vitamines en mineralen en suiker (fructose). Bij groenten bestaat dit pakketje uit nog veel meer vezels, vitamines en mineralen, water en een héél klein beetje suiker (afhankelijk van het soort groente).

Als je een stuk fruit eet, krijg je het gehele pakketje fruit binnen. Het suiker uit fruit (fructose) wordt vrijwel direct opgenomen in het bloed, maar je lichaam heeft hier eigenlijk geen last van omdat het slechts om heel weinig suiker per stuk fruit gaat. Kortom: een stuk fruit is een gezond tussendoortje, veel gezonder dan de vele voorverpakte snacks en repen.

Extractie

Je hebt vast wel eens zelf versgeperst sinaasappelsap gemaakt. Dan weet je, dat je voor één glas sinaasappelsap al snel drie sinaasappels nodig hebt. In drie sinaasappels zit samen ongeveer 30 gram suiker die je in één keer binnenkrijgt. Fructose moet eerst worden verwerkt in de lever en zorgt hierdoor minder snel voor een bloedsuikerpiek. Echter is dit verwerkingsproces voor de lever een heel belastend proces en een verhoogde consumptie van vruchtensap/fructoseconsumptie wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op welvaartsziekten zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Daarnaast blijven de vezels (gezond voor de darmflora) en een groot deel van de vitamines en mineralen achter in het pulp.

Maar hoe zit dit dan met groentesap?

Groentesap is eigenlijk de grote uitzondering als het aankomt op sapjes en heeft wel degelijk voordelen voor de gezondheid. Dit komt omdat er heel veel meer gram groenten nodig is voor een groentesapje dan dat je in één keer kan eten. Daarnaast bevat groentesap heel weinig suiker, slechts een paar gram per 100 gram.

Wat ook meespeelt, is dat groenten vrij harde celwanden hebben. Als je rauwe groenten eet, is de biobeschikbaarheid van alle vitamines, mineralen en andere micronutriënten lager. Dit betekent dat je lichaam lang niet alle voedingsstoffen goed kan opnemen omdat de cellen en vezels simpelweg te stevig zijn. Koken zorgt ervoor dat je deze voedingsstoffen beter kan opnemen, maar ook als je groenten kookt, kan je nooit zo’n berg groenten opeten als wat er in één cold-pressed juice gaat.

Natuurlijk blijven er ook bij cold-pressed juices vezels en andere voedingsstoffen achter in het pulp, maar ondanks dat heeft het drinken van groentesap wel voordelen voor de gezondheid en kan je lichaam alsnog heel veel voedingsstoffen wél opnemen. Meer dan wanneer je een kleinere portie groenten zou eten.

Omdat we bij JUIZ~S vinden dat de cold-pressed juices niet alleen gezond, maar ook lekker moeten zijn, voegen wij wel een klein beetje fruit toe aan onze cold-pressed juices. Dit is echter nooit meer dan dertig procent. Door te kiezen voor JUIZ~S cold-pressed juices kan je lekker en gezond dus prima combineren!

Wat is jouw favoriete JUIZ~S? Deel het met ons op Instagram door JUIZ~S te taggen in jouw post met @juizscoldpressed en #juizseverydamnday!

Recente blogs
Comments
pingbacks / trackbacks

Laat een reactie achter

0
laag budget