Zelf bezorgdatum kiezen
De meeste variatie in smoothies en sappen
Milieu verantwoordelijke fles
100% Troeploos

De zin en onzin van voedingssupplementen

 In Blog

Voedingssupplementen zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten. Waar je vroeger misschien levertraan bij slikte in de winter, kan je tegenwoordig voedingssupplementen vinden met formules die voor de gewone burger onbegrijpelijk zijn. Maar zijn voedingssupplementen nu goed om te gebruiken? Of kan je ze beter laten staan?

Gezonde voeding is de basis

Gezonde voeding is de basis voor een gezond en fit lichaam. Geen enkel voedingssupplement kan gezonde voeding vervangen. Het is dus belangrijk om iedere dag zoveel mogelijk te kiezen voor voeding die rijk is aan micronutriënten. Dit zijn vitamines en mineralen, maar er bestaan nog veel meer micronutriënten, deze laatste groep worden ook wel sporenelementen genoemd. Wat al die micronutriënten gemeen hebben is dat ze geen calorieën/energie leveren, maar ze zijn wel essentieel voor veel belangrijke processen in het lichaam.

Vooral groenten en fruit bevatten veel van deze micronutriënten en daarom is het zo belangrijk om dagelijks minimaal 250 gram groenten en 2 stuks fruit te eten. Vind je het moeilijk om hieraan te komen of wil je jouw lichaam iets extra’s gunnen? Vul je voeding op deze dagen dan aan met de liquid salads van JUIZ~S. De cold pressed sappen van JUIZ~S zijn rijk aan micronutriënten omdat er veel meer groenten in één flesje gaan dan dat je in één portie kan eten. Echter is het ook in dit geval belangrijk om groenten en fruit niet (structureel) te vervangen voor onze cold pressed sappen.

Wat zijn voedingssupplementen en waar zijn ze goed voor?

Voedingssupplementen zijn pillen, capsules, druppeltjes of poeders die één of verschillende soorten micronutriënten bevatten. Je kan deze supplementen slikken als aanvulling op je gezonde voeding. Er bestaan vele voedingssupplementen die voor gezonde mensen overbodig zijn, maar er is ook een voedingssupplement dat vrijwel iedereen zou moeten bij slikken. Dit is vitamine D, in de wintermaanden doet vrijwel iedereen in Nederland er goed aan om vitamine D bij te slikken.

Voor veganisten is het aan te raden om vitamine B12 minimaal twee keer per week bij te slikken en als je niet of nauwelijks brood eet, is het aan te raden om jodium bij te slikken. Jodium wordt toegevoegd aan brood, maar als je weinig brood eet is de kans groot dat je hier te weinig van binnenkrijgt. Naast vitamine B12, vitamine D en Jodium bestaan er natuurlijk nog veel meer supplementen, maar of je meer supplementen nodig hebt is sterk afhankelijk van jouw leefstijl en eetgewoonten. Dit is dus voor iedereen verschillend. Als je hier meer over wilt weten, kan je het beste een afspraak maken met een diëtiste, huisarts of orthomoleculair therapeut. Zij kunnen je gericht advies geven over het slikken van voedingssupplementen bij jouw leefstijl.

Is het slikken van een multivitamine-supplement gezond?

Een multivitamine-supplement bevat diverse vitamines en mineralen en wordt vaak aangeraden om bij te slikken als aanvulling op gezonde voeding, zodat je zeker weet dat je geen tekorten oploopt. Echter schuilt hier ook een klein gevaar achter. Sommige vitamines en mineralen concurreren met elkaar.

Voorbeeld: Als je van vitamine 1 meer binnenkrijgt door de combinatie van jouw voeding en het slikken van het supplement, vitamine 2 (die je misschien minder binnenkrijgt via je voeding) de kans niet meer krijgt om opgenomen te worden door je lichaam. Vitamine 1 heeft in dit geval ‘het plaatsje’ van vitamine 2 ingepikt. Dit heeft te maken met enzymen en ingewikkelde biochemische processen in je lichaam, echter is de conclusie heel simpel: bij het slikken van een multivitamine-supplement heb je grotere kans op een disbalans tussen verschillende vitamines. Daarom is het aan te raden om voedingssupplementen los bij te slikken en nooit in de vorm van een multivitamine.

Voedingssupplementen: de conclusie

Voedingssupplementen zijn niet goed of slecht, het is afhankelijk van jouw leefstijl en voeding welke voedingssupplementen jij nodig hebt. Voor uitgebreid advies afgestemd op jouw lichaam en leefstijl kan je hiervoor terecht bij een diëtist of orthomoleculair therapeut. Als je bang bent dat je tekorten hebt, kan je ook bloed laten prikken via de huisarts. Over het algemeen geldt dat het slim is om in de donkere maanden (oktober t/m maart) vitamine D bij te slikken.

Recente blogs

Laat een reactie achter

0
voorjaarsapkuren