Zelf bezorgdatum kiezen
De meeste variatie in smoothies en sappen
Milieu verantwoordelijke fles
100% Troeploos

Hoe kan gezonde voeding helpen bij PCOS?

 In Blog

PCOS is de afkorting van Poly Cysteus Ovarium Syndroom. Bij vrouwen met PCOS worden er in de eierstokken meerdere kleine follikels (eiblaasjes) gevormd, maar door een verstoring in de natuurlijke hormoonbalans kunnen deze follikels moeilijk groeien en tot een ovulatie komen. Het uitblijven van de menstruatie of het hebben van een onregelmatige cyclus kunnen dus symptomen zijn van PCOS.

De onderontwikkelde follikels worden ook wel cystes genoemd (vandaar de naam van PCOS). PCOS komt bij ongeveer 5 tot 10 procent van de vrouwen voor, maar mogelijk ligt het werkelijke cijfer nog hoger. In principe is PCOS niet gevaarlijk, maar vrouwen met PCOS hebben wel meer moeite om zwanger te worden. Daarnaast kan PCOS voor vervelende symptomen zorgen, zoals acnรฉ en mannelijke lichaamsbeharing.

Voeding en PCOS

Het is zeer vervelend om PCOS te hebben, maar gelukkig is er ook veel te doen aan het bestrijden van de symptomen. Aangezien de hormoonhuishouding verstoord is, ligt de focus hierbij op het normaliseren van de hormoonspiegels. Voeding kan hier een grote invloed op hebben. Iemand die hier veel over weet is Iris de Goede van Fit met Iris. Zij is diรซtiste en orthomoleculair therapeut en heeft zich gespecialiseerd in PCOS. De adviezen bij PCOS zijn afhankelijk van het soort klachten dat je hebt en zijn dus voor iedereen een beetje verschillend. Voor persoonlijk advies is het dus slim om zelf contact op te nemen met Iris.

Toch zijn er ook een aantal algemene adviezen, wij hebben ze voor je op een rijtje gezet:

  • Stress heeft zeer veel invloed op de hormoonspiegels. Om de hormoonspiegels te normaliseren is het belangrijk om de diverse vormen van stress zoveel mogelijk te mijden en zoveel mogelijk op zoek te gaan naar de gezonde balans. Stress zit niet alleen in de adrenaline rush die je voelt als je een deadline moet halen, maar ook in het drinken van (teveel) koffie, meer dan 1 uur achter elkaar sporten of slaapgebrek. Wil je jouw PCOS aanpakken? Dan moet je eigenlijk jouw hele leefstijl onder de loep nemen.
  • Voeding heeft ook veel invloed op het normaliseren van PCOS klachten. Wist je dat vrouwen met PCOS een hoger risico hebben om welvaartsziekten te ontwikkelen? Het is voor deze vrouwen dus extra belangrijk om suikerpieken in de bloedsuikerspiegel te mijden door zo min mogelijk snelle koolhydraten (witmeelproducten, bewerkte voeding) te eten en de porties granen iets te verkleinen. Daarnaast is het slim om de verschillende soorten granen regelmatig af te wisselen.
  • Gezonde vetten zijn essentieel in het herstellen van de hormoonhuishouding. Hormonen bestaan uit vetten, dus als je te weinig vet binnenkrijgt, is het voor je lichaam heel lastig om voldoende hormonen aan te maken en de juiste hormoonbalans te vinden. Probeer in iedere maaltijd essentiรซle vetten zoals avocado, algenolie, olijfolie, vette vis, noten, pitten en zaden te verwerken.
  • Je lever is de afvalfabriek van je lichaam en krijgt veel te verwerken. Bij het herstellen van PCOS klachten is het zeer belangrijk om de lever goed te ondersteunen. Dit doe je door veel groene (blad)groenten te eten. Het liefste in iedere maaltijd. Hiervoor geldt: Hoe meer, hoe beter!
  • Er zijn ook diverse voedingssupplementen die je kunnen ondersteunen bij het herstellen van jouw PCOS klachten. Echter is het afhankelijk van jouw bloedbeeld welke voedingssupplementen jij nodig hebt. Wil je hier meer over weten? Neem dan even contact op met Iris. Zij kan je hierover uitgebreid adviseren.

Het is heel vervelend om PCOS te hebben, maar gelukkig is er ook veel aan te doen. We hopen dat deze tips je goed op weg helpen. Weet je niet zeker of je PCOS hebt, maar heb je wel een vermoeden? Vraag dan bij je huisarts een verwijzing aan voor de gynaecoloog. De gynaecoloog kan met een echo en bloedafname de diagnose stellen. Onthoud; als blijkt dat je dit syndroom hebt, is het heel vervelend, maar er is gelukkig ook veel aan te doen!

Recente blogs

Laat een reactie achter

0