Zelf bezorgdatum kiezen
De meeste variatie in smoothies en sappen
Milieu verantwoordelijke fles
100% Troeploos

Wat zijn eiwitten en hoeveel eiwitten heb je nodig?

 In Blog

Eiwitten zijn de belangrijkste bouwstoffen van het lichaam. Ze behoren tot de groep macronutriënten, wat betekent dat ze energie leveren aan jouw lichaam. Ook koolhydraten en vetten behoren tot deze groep. Eiwitten zitten vrijwel overal in, zelfs in fruit. Echter is het wel zo dat fruit weinig eiwitten bevat. Peulvruchten (bonen, linzen, erwten), groene groenten, granen, zuivel en vis- en vleesproducten zijn rijker aan eiwitten.

Eiwitten en aminozuren

Een eiwit is eigenlijk een soort kralenketting. De kralen aan deze ketting zijn de aminozuren. Diverse aminozuren samen, bouwen dus één eiwit. Om opgenomen te moeten worden in je lichaam, wordt een eiwit uit je voeding eerst afgebroken in afzonderlijke aminozuren. Als de aminozuren zijn opgenomen via de darmwand, worden er weer kralenkettingen gevormd: de eiwitten. Je lichaam kan zo precies de soorten eiwitten samenstellen die het nodig heeft op dat moment.

Krijg je makkelijk een eiwittekort?

Omdat je lichaam heel efficiënt omgaat met het afbreken en vormen van eiwitten, komt een eiwittekort zeer zelden voor. Een eiwittekort komt eigenlijk alleen voor bij ondervoede mensen en mensen die lijden aan een eetstoornis of ernstige ziekte. Hoeveel eiwitten je precies nodig hebt per dag, is afhankelijk van je leefstijl. De eiwit shakes die je mensen vaak ziet nemen na het sporten, zijn voor lang niet iedereen noodzakelijk.

Loop je een eiwittekort op als veganist?

Veganisten hebben een iets groter risico om een eiwittekort op te lopen. Dit heeft te maken met de verschillende soorten kralen op de eiwitkettingen. Sommige kralen zijn niet-essentiële aminozuren, wat inhoudt dat je lichaam deze zelf aan kan maken vanuit andere aminozuren. Echter zijn er ook essentiële aminozuren, deze komen alleen voor in je voeding. Het is dus essentieel dat je deze aminozuren dagelijks binnenkrijgt!

Dierlijke eiwitbronnen zoals zuivel en vlees, bevatten al deze essentiële aminozuren in één bron. Plantaardige eiwitbronnen bevatten wel een aantal van deze aminozuren, maar niet allemaal in één bron. Gelukkig komen alle essentiële aminozuren wel allemaal voor in plantaardige eiwitbronnen. Dit betekent dus dat een veganist goed moet combineren. En eigenlijk is dat best simpel. Peulvruchten bevatten namelijk de ene helft van de essentiële aminozuren en granen bevatten de andere helft. Wanneer je als veganist iedere dag zowel peulvruchten als volkoren granen binnenkrijgt, is de kans klein dat je een eiwittekort oploopt.

Hoeveel eiwitten heb je precies nodig per dag?

Hoeveel eiwitten je precies nodig hebt per dag, is afhankelijk van je leefstijl. Je kan dit uitrekenen door grammen eiwitten te vermenigvuldigen met je lichaamsgewicht. Voor mensen met een gemiddeld eet- en beweegpatroon geldt dat je aan 0,8 tot 0,85 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht genoeg hebt. Voor veganisten geldt een hogere norm, namelijk 1,04 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Dit komt omdat de bio-beschikbaarheid van plantaardige eiwitten minder hoog is, dit komt omdat je lichaam eiwitbronnen moet combineren om aan alle essentiële aminozuren te komen. Echter is soja een plantaardige eiwitbron die wél alle essentiële aminozuren bevat. Eet je iedere dag één portie soja? Dan heb je aan 0,8 tot 0,85 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht voldoende.

Welke norm geldt voor sporters?

Voor mensen die dagelijks veel sporten (voornamelijk topsporters), geldt een andere norm. Echter is dit sterk afhankelijk van het soort sport dat je doet. Een wielrenner die traint op het fietsen van lange afstanden heeft veel minder eiwitten nodig dan een sprinter of body builder. De wielrenner heeft aan 1,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht voldoende, terwijl een body builder 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig heeft. Die body builders kunnen ervoor kiezen om eiwit shakes te nemen, zodat het makkelijker is om iedere dag aan die hoeveelheid eiwitten te komen. Sport je voor je plezier tot vijf keer per week maximaal twee uur per sessie? Dan heb je in principe geen eiwit shakes nodig en kan je voldoende eiwitten uit gezonde, volwaardige voeding halen.

Recente blogs

Laat een reactie achter

0
sapkuren